دکتر منتظرالقائم در مراسم رونمایی دانشنامه تخت فولاد: تدوین دانشنامه تخت فولاد تداوم کار فردوسی است

دکتر منتظرالقائم در مراسم رونمایی دانشنامه تخت فولاد: تدوین دانشنامه تخت فولاد تداوم کار فردوسی است
دکتر منتظرالقائم، مدیر علمی تدوین دانشنامه تخت فولاد در مراسم رونمایی از مجلدات ۲ و ۳ دانشنامه تخت فولاد، حرکت تدوین دانشنامه را تداوم کار فردوسی دانست و گفت: شاهنامه‌ای که شامل تاریخ اساطیری، حماسی و سیاسی ایران است، تا به حال هویت ایرانی را از گزند دشمن و تهاجمات فرهنگی و تاریخی حفظ نموده است...
مراسم رونمایی از جلد ۲ و ۳ دانشنامه تخت فولاد برگزار شد. دکتر غلامعلی حداد عادل در این مراسم به اهمیت بالای قبرستان تخت فولاد اشاره کرد و گفت:"در آسمان حدود ۶۰۰۰ ستاره وجود دارد اما در تخت فولاد بیش از ۶۰۰۰ ستاره دفن شده‌اند. اصفهان شهری است که با هر برش می توان به منظر جدید و زیبایی از آن دست یافت و شما باید مدام ابتکار به خرج دهید و این شهر و استان با عظمت را به همه معرفی کنید. وی در ابتدای سخنرانی خود دراین خصوص به شعری که در خصوص بهشت زهرای تهران سروده بود اشاره کرد و با جایگزینی واژه اصفهان به جای انقلاب این شعر را مناسب تخت فولاد خواند:" یک آسمان ستاره ز چشمان روزگار / اینجا چکیده است به دامان اصفهان" غلامعلی حداد عادل هم چنین به جرقه نگارش دانشنامه تخت فولاد اشاره کرد و گفت:"سرنوشت بنده به این دانشنامه گره خورده و این طور که آقایان می گویند، ایده این دانشنامه را من داده‌ام. زمانی که در تدوین دانشنامه اسلام، به حرف ت و تخت فولاد رسیده بودیم، به دوستان اصفهانی گفتم کمکی در این زمینه کنید و این حرف موجب شکل گیری ایده تدوین دانشنامه تخت فولاد شد. به عنوان یک ایرانی علاقه‌مند به اصفهان، از دوستانی که در این کار سهیم بوده‌اند تشکر می‌کنم."
با نگاه نافذ بعد تاریخی هر پدیده را ببینیم
وی در ادامه به نشانه های فرزانگی و فرهیختگی انسان اشاره کرد و گفت:" انسان به تاریخ آگاه است و حیوان درک تاریخی ندارد و جوامعی که توجه آن ها به تاریخ بیشتر باشد، فرهیخته ترند. وضع امروز زندگی مثل سطحی بر روی یک حجم است که آن حجم را تاریخ گذشته ما تشکیل داده. باید با نگاه نافذ بعد تاریخی هر پدیده را ببینیم و باید این خصیصه را در نسل های آینده پرورش دهیم. مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت بالای تاریخ به نقل قولی از آیت الله مطهری اشاره کرد و گفت: استاد مطهری در جلسات تدریس فلسفه از ابتدای تاریخ آن شروع می‌کردند و تمامی سیر تاریخی یک نظریه را توضیح می دادند و می گفتند ما باید به جز فلسفه، تاریخ فلسفه هم داشته باشیم. لذا شاگردان ایشان در چگونگی ایجاد نظریات فلسفی گیج نمی‌شدند. حال یکی از اموری که تاریخ آگاهی را در ملت ها می‌تواند تقویت کند، یادآوری شخصیتهایی است که در تاریخ مهم بوده‌اند و حالا نیستند. یکی از راههای یادآوری، مزار این انسان هاست. انسانی که مورد اهمیت است پس از مرگ هم به واسطه مزارش مورد اهمیت قرار می‌گیرد. این نه یک مساله مذهبی، بلکه موردی عقلی در سرتاسر دنیاست. آخرین نقطهای که فرد با این دنیا خداحافظی می‌کند را گره و نشانه ای می زنند و به خاطر می‌سپارند." دکتر حداد عادل هم چنین به تقبیح عمل وهابیون در خصوص قبور پرداخت و جمله از جلال آل احمد را در این خصوص متذکر شد:" وهابیون اشتباه میکنند که مزار بزرگان را از بین می‌برند. آل احمد در کتاب «خسی در میقات» در ارتباط با برخورد وهابیون در تخریب قبور گفته: هر قبری یک کتاب است و سنگ آن قبر، جلد کتاب." هم چنین در ابتدای مراسم رونمایی از دانشنامه تخت فولاد، حجت الاسلام مهروی‌پور مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی، تاریخی تخت فولاد، به توضیح کوتاهی در خصوص دانشنامه تخت فولاد پرداخت:" در کنار فعالیت های عمرانی اصفهان و مجموعه تخت فولاد، فعالیت های فرهنگی بسیاری هم صورت گرفته که یکی از آن ها تدوین دانشنامه تخت فولاد است و به مفاخر این قبرستان اختصاص دارد. بعد از رونمایی جلد اول در سال ۸۹، از جلد دوم و سوم آن که دربردارنده بیش از ۴۰ هزار مدخل درباره بزرگان مدفون در تخت فولاد اصفهان هم چون شهید خرازی و شهید کاظمی است، امروز رونمایی می شود." زیارت حضور در یک مکان معنوی برای ایجاد سلامت معنوی و روانی موثر است.
دکتر منتظرالقائم، مدیر علمی تدوین دانشنامه تخت فولاد نیز در این مراسم به درمان بیماری های معنوی و روانی انسان امروز اشاره کرد و افزود: همه می دانیم که بحران معنویت بشر امروز را فراگرفته؛ پشت در مطب ها پر است از بیماران روانی که به این بحران دچار شده اند. چگونه می توانیم مدلی را ارائه دهیم که حال این بیماران را بهبود بخشد؟ ما به دنبال یافتن این مدل معنوی به این محورها رسیدیم: اول از همه خودسازی نظری با تقویت بنیه فرهنگی از طریق شناخت خداوند از راه دل؛ و دوم خودسازی عملی از طریق یغزه و بیداری از گناه، توبه و عنابه، استقامت در راه خدا، تقوا و پرهیزکاری و ترس از گناه است. دستورالعمل محورهای مدل معنوی هم شامل مواردی چون انجام فرایض عبادی، خالی کردن درون از بغض، عزلت گزینی از محیط غیر خدایی، حضور قلب در محضر خدا و زیارت امامان و افراد صالح است. مجموعه روایات ما از زیارت زیاد است؛ زیارت حضور در یک مکان معنوی برای ایجاد سلامت معنوی و روانی موثر است. دکتر منتظرالقائم هم چنین به همایشی که اخیرا در این رابطه در ایران برگزار شده اشاره کرد. همایشی که در آن ۷ کشور خارجی هم چون آمریکا و ژاپن هم شرکت کرده و مقالات زیادی در زمینه تاثیرات زیارت ارائه داده اند.
تدوین دانشنامه تخت فولاد تداوم کار فردوسی است
منتظرالقائم در ادامه صحبت های خود حرکت تدوین دانشنامه را تداوم کار فردوسی دانست و گفت: شاهنامه‌ای که شامل تاریخ اساطیری، حماسی و سیاسی ایران است، ​​تا به حال هویت ایرانی را از گزند دشمن و تهاجمات فرهنگی و تاریخی حفظ نموده است. فردوسی قهرمانان ایران را سمبل نور و دشمنان ایران را سمبل ظلمت معرفی کرده است ما نیز باید با توجه به فرهنگی که توسط امام خمینی پایه‌ریزی شد، یک سپر دفاعی فرهنگی ایجاد کنیم. تدوین دانشنامه کار دانشمندان اصفهانی است و قطعا هیچ فرد دیگری جز این عزیزان نمی توانست این چنین موثر باشد. او اضافه کرد: در این دانشنامه نمادهای مختلفی تبیین شده، و در هر جایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. گردآوری میراث فرهنگی و هنری اصفهان و دانش های در حال نابودی، در کنار مدخل بزرگان مدفون در اصفهان در این دانشنامه وجود دارد. اگر این مدخل‌ها را با مدخل‌های دانشنامه های دیگر هم چون دانشنامه جهان اسلام مقایسه کنید، دانشنامه تخت فولاد برتری دارد. این مدخل ها مورد داوری علمی متخصصان قرار گرفته و بیشترین تلاش در جهت تدوین این دانشنامه به کار بسته شده است. وی هم چنین در پایان صحبت های خود یادآور شد جلد اول شامل حروف الف تا ج، جلد دوم شامل حروف چ تا ش، جلد سوم شامل حروف ص تا گ است و دانشمندان زیادی از دانشگاه های مختلف ایران در تدوین آن نقش داشته اند. هم چنین جلد چهارم این دانشنامه به یاری خدا تا پایان سال ۹۳ به اتمام می رسد. منتظرالقائم سپس از نویسندگان این دانشنامه به نامهایی چون دکتر کرباسی‌زاده، رحیم قاسمی، دکتر عقیلی، حمید خلیلیان، مریم جان‌نثاری، آیت الله تویسرکانی و ویراستاری سعید شفیعیون اشاره کرد.
تخت فولاد اصفهان از نور و بار معنوی برخوردار است
حجت الاسلام نیلی‌پور نیز به نمایندگی از کمیته فرهنگی تخت فولاد صحبت کوتاهی در خصوص اهمیت زیارت نمود و گفت: یکی از مشکلات ما، گرایش نسل جوان امروز به تعلقات دنیوی و مکاتب خارجی هم چون مکتب لذت مطلق است. اسلام منکر لذت و خوشی نیست اما آنچه بالاتر از خوشی در کلام دین وجود دارد، مساله خوشبختی است. ۳ پدیده و اتفاق مهم در زندگی انسان وجود دارد: تولد، ازدواج و مرگ؛ و وجود آرامستان ها و تاکید بر زیارت انبیا و اولیا از تاکیدات دین می باشد و می تواند تاثیرات مثبت مهمی بر زندگی انسان بگذارد. دنیا وادی ظلمات است و پنج منبع نور برای روبه‌رویی با این ظلمات معرفی شده که شامل کلمات و سخنان نورانی، انسان های نورانی، اعمال و عبادات، زمان ها و مکان هاست و تخت فولاد اصفهان یکی از مکان هایی است که از این نور و بار معنوی برخوردار است." در پایان این مراسم نیز با حضور دکتر حداد عادل، استاندار، شهردار، و تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس و شورای اسلامی شهر اصفهان، خانواده‌های مفاخر مدفون در تخت فولاد و شهدا از جلد دوم و سوم دانشنامه اصفهان رونمایی شد.
+ شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۸
منبع: ایمنا
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: