نسخه خطی وقفنامه شاه عباس اول صفوی
نسخه خطی وقفنامه شاه عباس اول صفوی
دکتر سیدمسعود شاهمرادی
نسخه خطی وقفنامه شاه عباس، که با شماره مدرک Ir10-30353 در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود، مشتمل بر صورت وقفنامه شاه عباس اول صفوی (حکومت ۹۹۶ - ۱۰۳۸ ق.) است که مواردی را بر «سادات حسینی»، «ساکنین نجف»، «سادات بنی فاطمه»، «مستحقان شیعه»، «مرقد علی بن ابیطالب(ع) و «مقبره صفویه» وقف کرده است.
بخش اول این وقف نامه مربوط به «سادات حسینیِ ساکن مدینه» و «ساکنین نجف» است. مطابق این بخش از وقفنامه، شاه عباس آنچه تا آن تاریخ، یعنی تا سال ۱۰۱۳ق.، داشته، یعنی کاروانسرای میدان نقش جهانِ اصفهان و قیصریه و بازارِ دور میدان و حمام معروف به حمام شاهی را که خود احداث کرده است، وقف کرده که نصف مال الاجاره آنها را مدد معاش سادات حسینی، از زن و مرد، که ساکن مدینهاند بپردازند و آنچه باقی میماند در مدد معاش ساکنین نجف صرف کنند.
بر اساس بخش دوم این وقف نامه، شاه عباس، نصف کاروانسراها و مستغلات و املاک و اراضی و باغها و آسیابها و جداول و انهار و قنواتی را که در تصرف شرعی خود داشته است، چه در اصفهان و چه در جای دیگر، وقف کرده که حاصل آنها را در وجه ساداتِ بنی فاطمه، از زن و مرد به شرط آنکه شیعه باشند، و یا در وجه مدد معاش مستحقان شیعه بپردازند. همچنین مقرر کرده که پس از مرگ او، نصف دیگر آنها هم وقف باشد به این شرط که حاصل آنها را نخست صرف تعمیر و آبادانی و زراعت و مصالح آن املاک کنند؛ تولیت آن را نیز به پادشاه وقت سپرده و یک عشر حق التولیه هم قرار داده است.
بر مبنای بخش سوم این وقف نامه، شاه عباس همه اسبانِ ایلخی خود را، از نر و ماده و اخته، و همه شتران و گوسفندان و گاوان و نیز همه جواهر و مرصع آلات و نقره خود را بر مرقد علی بن ابیطالب (ع) وقف کرده است که چهار قبه مرصع بسازند و بر ضریح نصب کنند. او قید کرده که چون خود به زیارت آن بقعه خواهد رفت، طلا آلات را صرف مذهب کردن گنبد آن کنند.
در بخش پایانی این وقف نامه نیز آمده که شاه عباس همه آلات چینی و مسینه خود و همچنین قالیهای بزرگ و کوچک و قالیچههای خویش را بر مقبره صفویه وقف کرده است. او قید کرده که از اینگونه اموال در آینده نیز هرچه به دست آید وقف باشد و ثواب این موقوفات را متوجه شاه طهماسب و شاه اسمعیل و فخرالنسا بیگم، مادر خود، و سلطان حسن میرزا و سلطان حمزه میرزا و شیخ صفیالدین و سلطان احمد میرزا کرده و به صراحت گفته است که اسمعیل میرزا و حیدر میرزا و صدرالدین خان و شیخ شاه بیک و اولاد آنها را از بازماندگان صفویه، از این ثواب محروم کرده است.
نسخه خطی «وقفنامه شاه عباس» توسط محمدکریم بن اسماعیل قاضی، با خط نسخ و در قرن 11 قمری کتابت شده است. آغاز و انجام این نسخه خطی چنین است:
آغاز: الحمد لله الذی وقف کل حامد فی الوقف... .
انجام: ... فیه مصلحه الوقت کما هو المزبور.
دکتر سیدمسعود شاهمرادی
نسخه خطی وقفنامه شاه عباس، که با شماره مدرک Ir10-30353 در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود، مشتمل بر صورت وقفنامه شاه عباس اول صفوی (حکومت ۹۹۶ - ۱۰۳۸ ق.) است که مواردی را بر «سادات حسینی»، «ساکنین نجف»، «سادات بنی فاطمه»، «مستحقان شیعه»، «مرقد علی بن ابیطالب(ع) و «مقبره صفویه» وقف کرده است.
بخش اول این وقف نامه مربوط به «سادات حسینیِ ساکن مدینه» و «ساکنین نجف» است. مطابق این بخش از وقفنامه، شاه عباس آنچه تا آن تاریخ، یعنی تا سال ۱۰۱۳ق.، داشته، یعنی کاروانسرای میدان نقش جهانِ اصفهان و قیصریه و بازارِ دور میدان و حمام معروف به حمام شاهی را که خود احداث کرده است، وقف کرده که نصف مال الاجاره آنها را مدد معاش سادات حسینی، از زن و مرد، که ساکن مدینهاند بپردازند و آنچه باقی میماند در مدد معاش ساکنین نجف صرف کنند.
بر اساس بخش دوم این وقف نامه، شاه عباس، نصف کاروانسراها و مستغلات و املاک و اراضی و باغها و آسیابها و جداول و انهار و قنواتی را که در تصرف شرعی خود داشته است، چه در اصفهان و چه در جای دیگر، وقف کرده که حاصل آنها را در وجه ساداتِ بنی فاطمه، از زن و مرد به شرط آنکه شیعه باشند، و یا در وجه مدد معاش مستحقان شیعه بپردازند. همچنین مقرر کرده که پس از مرگ او، نصف دیگر آنها هم وقف باشد به این شرط که حاصل آنها را نخست صرف تعمیر و آبادانی و زراعت و مصالح آن املاک کنند؛ تولیت آن را نیز به پادشاه وقت سپرده و یک عشر حق التولیه هم قرار داده است.
بر مبنای بخش سوم این وقف نامه، شاه عباس همه اسبانِ ایلخی خود را، از نر و ماده و اخته، و همه شتران و گوسفندان و گاوان و نیز همه جواهر و مرصع آلات و نقره خود را بر مرقد علی بن ابیطالب (ع) وقف کرده است که چهار قبه مرصع بسازند و بر ضریح نصب کنند. او قید کرده که چون خود به زیارت آن بقعه خواهد رفت، طلا آلات را صرف مذهب کردن گنبد آن کنند.
در بخش پایانی این وقف نامه نیز آمده که شاه عباس همه آلات چینی و مسینه خود و همچنین قالیهای بزرگ و کوچک و قالیچههای خویش را بر مقبره صفویه وقف کرده است. او قید کرده که از اینگونه اموال در آینده نیز هرچه به دست آید وقف باشد و ثواب این موقوفات را متوجه شاه طهماسب و شاه اسمعیل و فخرالنسا بیگم، مادر خود، و سلطان حسن میرزا و سلطان حمزه میرزا و شیخ صفیالدین و سلطان احمد میرزا کرده و به صراحت گفته است که اسمعیل میرزا و حیدر میرزا و صدرالدین خان و شیخ شاه بیک و اولاد آنها را از بازماندگان صفویه، از این ثواب محروم کرده است.
نسخه خطی «وقفنامه شاه عباس» توسط محمدکریم بن اسماعیل قاضی، با خط نسخ و در قرن 11 قمری کتابت شده است. آغاز و انجام این نسخه خطی چنین است:
آغاز: الحمد لله الذی وقف کل حامد فی الوقف... .
انجام: ... فیه مصلحه الوقت کما هو المزبور.
+
سهشنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۷
نظر شما